معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد صدور مجوز فعالیت آرایشگران در حیطه وظایف این سازمان نیست

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تکذیب حذف رشته‌ها و استانداردهای آموزش مهارتی فنی و حرفه‌ای گفت: تدوین استانداردهای آموزش حرف و مشاغل با همکاری و مشارکت فعالان بازار کار، اتحادیه‌ها، صنوف و بنگاه‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر یکی از وظایف این سازمان است.

به گزارش ایسنا، علی حسین شهریور حذف رشته‌ها و استانداردهای آموزشی مهارت‌ها را قویا تکذیب کرد و با اشاره به رشته مراقبت زیبایی گفت: بر خلاف آنچه در برخی رسانه ها آمده است، تعداد استانداردهای شایستگی رشته مراقبت زیبایی از ۶۶ به ۱۰۰ عنوان افزایش پیدا کرده و موجب رونق بازار کار و ایجاد فرصت های شغلی جدید در این رشته شده است.

وی ادامه داد: بازنگری و بروزرسانی عناوین و محتوای استانداردهای رشته مراقبت زیبایی با حضور خبرگان حرفه‌ای بازارکار، آموزشگاه‌داران این حرفه و با مشارکت کانون‌های انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد و کانون هماهنگی کانون‌های استانی انجمن های صنفی آموزشگاه‌های آزاد و فعالان شاغل در این حوزه انجام شده است.

شهریور تاکید کرد: در بازه زمانی بازنگری و بارگذاری استانداردها، کارآموزانی که در حال طی آموزش هستند و یا دوره آموزش خود را به پایان رسانده‌اند، هیچ مشکلی برای ادامه آموزش و معرفی به سنجش و صلاحیت حرفه‌ای ندارند و هرگونه ادعایی در این رابطه خلاف واقع است.

به گفته معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای صدور مجوز فعالیت صنفی آرایشگری در حیطه وظایف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیست و هم اکنون در کشور ۸۳۰۰ آموزشگاه فنی و حرفه ای آزاد با ۱۲ هزار نفر مربی در رشته مراقبت و زیبایی تحت پوشش این سازمان فعالیت دارند که در سال گذشته ۳۳۶ هزار نفر دوره و در ۵ ماهه سال ۱۴۰۲ نیز ۱۷۱ هزار نفر دوره مهارتی برگزار کرده اند.

وی در ادامه ضمن اشاره به تدوین ۶۴۰۰ عنوان استاندارد در طول سنوات گذشته اظهار کرد: این استانداردها با رویکرد شغلی تدوین و در سامانه های این سازمان بارگذاری و در دسترس آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد و همچنین مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی قرار گرفته است تا بر اساس آنها مهارت آموزان بتوانند مهارت های لازم را آموزش ببینند.

شهریور تصریح کرد: با تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در سال ۱۳۹۶ و الزام قانون به تدوین استانداردهای شایستگی و ارزشیابی بر اساس استانداردهای بین المللی ایسکو، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور تدوین استانداردهای جدید و بازنگری در استانداردهای قبلی را در دستور کار قرار داده است و آموزش های فنی و حرفه ای در چارچوب نیاز بازار کار و استانداردهای بین المللی ارایه می شود.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان فنی و حرفه‌ای افزود: در دو سال گذشته با همکاری خبرگان و فعالان بازارکار و تشکل‌های مربوطه بیش از ۲۶۰۰ استاندارد شایستگی جدید تدوین و بیش از ۸۰۰ استاندارد قدیمی بازنگری، معادل سازی و در سامانه سازمان بارگذاری شده است.

به گفته وی آموزش مهارت‌ها در چارچوب این استانداردها بدون محدودیت در مراکز دولتی به صورت رایگان و در آموزشگاه های فنی و حرفه ای آزاد با دریافت شهریه ارائه می شود.

شهریور بازنگری استانداردها به دلیل تحولات دنیای کار، از بین رفتن برخی مشاغل، رشد سریع تکنولوژی و تغییرات مراحل انجام کار و فعالیت‌ها در یک شغل و حرفه را طبیعی و مستمر دانست که با اطلاع رسانی قبلی به همه ذینفعان از جمله آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد انجام می شود و گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور هیچ رشته و استاندارد آموزش مهارتی را حذف نمی کند و هم اکنون بیش از ۵۱۰۰ استاندارد با رویکرد جدید شایستگی محور تدوین و در حال بهره برداری توسط مجریان آموزش است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر استانداردهای آموزش حرف و مشاغل بر روی پرتال سازمان آموزش فنی و حرفه ای به آدرس http://www.portaltvto.com در دسترس عموم مردم و متقاضیان مهارت آموزی قرار دارد.سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای در همه استانداردهای موجود بدون هیچگونه محدودیتی در سراسر کشور در حال انجام است و به طور متوسط روزانه بیش از ۵۳۰۰ نفر متقاضی شرکت در فرآیند آزمون‌های الکترونیکی و عملی سازمان آموزش فنی و حرفه ای هستند.

به اشتراک بگذارید!

خبرهای بیشتر...

اطلاعیه

اطلاعیه در خصوص تبلیغات در فضای مجازی

مطابق مصوبه 1402/11/7 شماره 241143 ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور تبلیغ آرایشگاهها در فضای مجازی(سکوهای خارجی فیلتر شده)ممنوع است.

اتحادیه ارایشگران زنانه تهران

با ما در تماس باشید